Samochód roku 1981 – Ford Escort Mk III

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

Ford Escort jest produkowany od 1968 roku. Dla mnie modele Mk I i Mk II to po prostu coś pięknego . Szczególnie ten pierwszy cały aż pachnie stylem Mustanga produkowanego w tym samym czasie. I żeby nie było nie wspomnę dziś o amerykańskiej wersji tego modelu, ponieważ różni się diametralnie od europejskiego cudeńka (przynajmniej do połowy ’86 gdzie miało miejsce zakończenie produkcji Mk III). Już po dwóch latach od rozpoczęcia produkcji Escorta odkryto jego sportowe właściwości, których nawet nie planowano. W ’70 roku Escort wygrał w London to Mexico Rally i wtedy powstała wersja Escort Mexico. Tak też powstało zainteresowanie Escortem w tym sporcie. W całych latach ’70 Ford odnosił kolejne sukcesy sportowe jak i w sprzedaży. Chodzi też o Mk II produkowanego w latach 1974-1980. I mógłbym tak bez przerwy pisać o tych dwóch, ale zajmijmy się naszym docelowym Escortem.

Trzeci z Escortów zachował jeszcze poprzednią linię nadwodzia, chociaż wydaje się być bardziej kanciasty. Produkowany był tyle samo ile jego poprzednik – 6 lat, w kilku zaufanych od początku fabrykach w Niemczech, Anglii i kilku innych. Ten model miał wprowadzić kilka ważnych zmian do tego modelu. Pierwszy raz debiutował napęd na przednią oś. Zmiany objęły również nadwozie, które było nie tylko bardziej kanciaste jak już wcześniej wspomniałem, lecz także ilość tychże wersji nadwozia powiększyła się. Wprowadzono trzy- i pięciodrzwiowego liftbacka. Miał on na celu nawiązanie bliższej konkurencji z VW Golfem. W roku ’83 do oferty doszedł kabriolet i sedan (Orion) istniejący aż do końca produkcji. Ogólny styl można określić jako charakterystyczny dla lat osiemdziesiątych. W stosunku do poprzednika miał on proste jak od linijki przetłocznia, bardzie prostokątne lusterka, światła i całość daje do zrozumienia, że lata siedemdziesiąte minęły.

W gamie silników także widać zmianę. Zniknęły liczne w poprzednich wydaniach silniki sportowe m. in wersja Mexico, RS1600 i 2000. Z mocniejszych został silnik XR3 97 KM. Wprowadzono pierwszy od początku istnienia Escortów silnik wysokoprężny (1.6 55 KM), pierwszy nie zasilany gaźnikiem. Pomimo zmiany gamy silnikowej Ford dalej był potentatem jako samochód rajdowy. Udało się także zrzucić parę kilogramów. Escort dalej był pozytywnie ocenianym samochodem.

W opisie na zwycięzcy roku ’81 można zobaczyć wiele pozytywnych słów o poprzecznie montowanym silniku, współpracy i dzieleniu podzespołów z Oplem Kadettem i silnikach w technologii CVH. Wspomniano także o sportowych sukcesach oraz przystosowaniu Escorta do życia codziennego. Projekt ten dał początek dla amerykańskiego Escorta, co uznano za duży plus, ponieważ produkowano go do 2002 roku i przyniosło kolejną owocną karierę.

Ford Escort to legenda – dosłownie. Kolejne cztery odsłony produkowane w krótkich odstępach nie popisały się dobrą wytrzymałością. W 2002 roku zakończono produkcję. Ostatnie cztery odsłony były kupowane, ale nie dawały do zrozumienia o ponad trzydziestoletniej, bogatej w sukcesy przeszłości Forda Escorta. Tak zakończono produkcję jednego z popularniejszych Fordów w historii. Szukasz Escorta w wieku ok. 15 lat? Odwiedź auto złom…

Poprzednie wpisy:

-http://moto-rower.blog.pl/2015/12/13/co-to-jest-car-of-the-year/

-http://moto-rower.blog.pl/2015/11/29/peugeot-307-uzywane-3/

-http://moto-rower.blog.pl/2015/11/14/pontiac-aztek-genialny-inaczej/

Pozdrawiam!

Print Friendly

2 Komentarze

  1. No proszę, w 81 roku Ford Escort był samochodem roku a obecnie jest można powiedzieć zapomnianym samochodem… szkoda bo ta marka zasłużyła na wiele więcej i nie mogę zrozumieć, dlaczego auta takie jak Mondeo czy Escort są tak mało doceniane.

    • Rzeczywiście, Fordy sprzed 15-20 lat, a tym bardziej jeszcze starsze, nie są już często widywane i doceniane. Nie wiem czy takie modele Forda jak np. Mondeo Mk 1 czy Escorty miały trwałość pozwalającą na ich docenienie. Problemem była np. rdza zniechęcająca do ich zakupu, czy dalszej eksploatacji. Problemy były niekiedy bardziej zróżnicowane. Więc cała nadzieja w obecnej gamie.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.